Bibliolog är en beprövad och utarbetad metod för att läsa och uppleva Bibeln i grupp. Bibliologens sätt att ta sig an Bibelns värld är att bjuda in deltagarna att bege sig in i roller och gestalter i bibliska texter. På så sätt vinns hela tiden nya perspektiv på skeendet i berättelsen, och det skapas en resonans mellan läsare och text.
Genom vår inbyggda inlevelseförmåga – den som gör att vi dras in i filmer, böcker och dramer – blir Bibeln levande och talar till just oss och våra erfarenheter. Det möte som kommer till stånd mellan oss och texten kan ge nya insikter om både oss själva och det bibliska ordet.
Bibliologen har en början som nästan är som en skapelsemyt. 1984 blev psykodramatikern och litteraturvetaren Peter Pitzele tillfrågad att ta ett undervisningsuppdrag på Jewish Theological Seminary i New York. Han kunde inte säga nej, trots att han som sekulariserad jude inte kände sig helt hemmastadd i judisk tradition. Men han utgick från det han kunde och bjöd in de blivande rabbinerna att försätta sig i Mose situation, och så utforska temat ledarskap i hans berättelse. Förvånat konstaterade Peter att studenterna var mycket entusiastiska över denna ingång till både texterna, temat och sina egna erfarenheter.
Peter Pitzele började intressera sig mer för sin egna utläggningstradition, efter att en av studenterna utbrustit: ”detta är ju midrash!”. Midrashen hör sedan århundraden till judisk utläggningstradition, genom vilken man fyller i textens luckor på ett kreativt sätt och så utforskar dess mening.
Tillsammans med sin fru Susan, som är anglikan, fann de en ansats de kallade Bibliodrama. I mötet med tyska teologer, som övertog deras arbete i Europa och skapade den grundkurs alla som arbetar med Bibliolog går, fick ansatsen namnet Bibliolog, då Bibliodrama redan är ett känt begrepp i Europa. Namnet Bibliolog är skapat i association med bibel, dialog och logos (grekiska för ”ordet”).
Midrash är tydande utläggningar av Torah, den judiska Bibeln. Ordet Midrash kommer ifrån verbet דרש, darash, som betyder att utforska, att belysa.
Midrasher började skrivas redan på 200-talet e.Kr., men innehöll till stor del äldre material från den muntliga traditionen. I midrasherna finns också det så kallade Haggada-stoffet, alltså sagor, legender, anekdoter, liknelser och fabler som vuxit fram kring de bibliska personerna och händelserna.
Symbolbilden med svart och vit eld stammar från judisk utläggningstradition. Dess betydelse kan skifta, men i Bibliolog tänker vi oss att skriften, bokstäverna som skrivits ned, är den svarta elden, det som är oss givet och är oföränderligt. Men så snart skriften möter våra liv, tankar och erfarenheter – den vita elden – får den svarta elden liv och börjar lysa i nytt ljus. Den talar till oss, uppenbarar sig. Poängen med både Midrash och Bibliolog är att texten är oföränderlig, men avger ständigt ny mening, beroende på vem som läser. Detta är kärnan i bilden med svart och vit eld.